Refacerea unei identități

Frânturi dintr-o colecție de artă dr. Ion Christian Chiricuță.
Galeria Mariana Berinde Cluj-Napoca

Provocarea domnului doctor Ion Christian Chiricuță din acest februarie atât de… marcat de traumele maladiei globale ne pare ca o poveste plină de culoare și de semnificații. Câteva picturi expuse în Galeria Mariana Berinde, e drept semnate de artiști de referință ai României, înseamnă continuarea unei vocații de colecționar, moștenirea unei pasiuni pentru limbajul metaforic al picturii, al artei, ca prezență vie în interiorul locuințelor noastre.

Reamintim că domnul doctor a crescut într-un mediu colorat, bogat, creativ, datorat talentului doamnei Rita Marinovici Chiricuță. Pe urmele celebrei colecții a soților Rita și Ion Chiricuță donată muzeului din Bârlad, fiul oferă la peste 35 de ani distanță gesturi similare ale memoriei afective, ca model și metodă de refacere ale unei identități fragmentate, cu valori aparent uitate… Povestea plecării tânărului doctor, ruperea de familiile străvechi cu rădăcini memorabile pe plaiurile carpatine, refacerea unui drum cu repere europene, victorii dobândite din nou apoi iarăși demonstrate, labirintul sufletesc oscilând între alegerile fiecărei clipe și căutările semnificațiilor perene… Posibil sute de ani de arbori genealogici, cu modele de altruism, de reușite umane, dar și de nedreptăți sau dureri neîncetate. Și, apoi, revelația, povestea despre întâlnirea în anii 90 cu o expoziție de pictură românească în Germania, cu regăsirea de sine în bucuria contemplării unor picturi zămislite acasă! În locul acela fabulos, plin de istorie, de memorie… Da, iconografii  plastice expresive, deschise celorlalți, autentice în efuziunea lor esențializată.

Primul artist intrat în colecția post 1990 a prof. univ. dr. Ion Christian Chiricuță și expus în Galeria Mariana Berinde este Ioan Aurel Mureșan (n. 1956, Ceanu Mare, jud. Cluj).  Debutează în 1981, este membru al UAP și profesor universitar la UAD Cluj, este cunoscut și foarte apreciat ca pictor prin lucrările sale de dimensiuni mari, expresive, cu o cromatică vie, dinamică. Expoziții de grup în țară și străinătate, ca Bienala de Artă de la Sao Paolo şi expoziţia de la Lisabona, fascinante expoziții personale:Trecerea secretă (la galeria Zorzini București, 2016), Eros/Ikon, Minunatele ceasuri ale ducelui d’Ivry, Călătoria magică a ducelui d’Ivry, Semnul zidului, Pământul, Casa, Semnele Spațiului, la saloane naționale, muzee de artă din Cluj, Oradea etc., interviuri interesante etc. Au scris despre creația sa Magda Cârneci, prof. univ. dr. Maria Zintz  şi alții. În august 2020 expune la „Centrul de Interes Cluj” o interpretare după Fragonard din ciclul Opera apud magister, lucrarea Leagănul. Ciclul cuprinde 14 lucrări. Interviul la RFI relevă prezența unui mare artist, cu o gândire complexă, într-o dinamică creativă, demonstrând variațiuni narative și acumulări culturale. Lucrările expuse pot fi înscrise în ciclul Călătoriilor orientale ale ducelui d’Ivry, un Sfânt Gheorghe sau, mai degrabă, un cavaler, poate  un Ianus Bifrons, triunghiular, contrastant ca un triunghi albastru, masiv, decorat cu flori regale de crin, profilat pe o junglă galben-verzuie, extrăgând forțe telurice din vegetațiile pline de seve. Arta sa ne oferă o adevărată călătorie inițiatică, cu sugestii ale imageriei medievale, orientale, dar culoarea sa nu poate fi povestită, trebuie trăită ca bucuria pe drumul singular tot inițiatic al propriilor noastre vieți.

 Artistul Nicolae Man (n. 1956, Şimleul Silvaniei) este profesor universitar la UAD Cluj, se specializează la universitatea de artă din Madrid, participând din 1991 la toate expozițiile Universității de Artă din Cluj. A avut două expoziţii personale internaţionale: la Lugano (în 1995) şi la Hildesheim (în 2000). Din 1981 participă la 29 de expoziții de grup: Din visul muzei adormite (în 2017, la Casa Matei) şi multe altele.

Cei doi mari pictori prezenți în colecția prof. univ. dr. Ion Christian Chiricuță se aseamănă prin discreția și etapele de lucru intens din atelier. Fiind probabil și colegi, au participat la expozițiile academice, au îndrumat lucrările de licență, de masterat ale studenților lor.

În expoziție, pictorul Nicolae Man este reprezentat de cinci portrete. Aceste lucrări reprezintă metafore ale sentimentului unei umanități părtașă la suita de traume ale secolului XX. Cromatic, esențele dramatice ale efemerității condiției umane sunt puse în pagină printr-o muzică gravă, austeră, în care mai delicat sau mai grav apar fizionomii descărnate, marcate de priviri care au văzut destule distrugeri de vieți omenești, suferințe, drame. Martirii prigoanelor comuniste, memorialul durerilor adevărate ale apropiaților milioanelor de persecutați politici, de rezistenți la frustrările care au stăpânit România 45 de ani. Expresiv, portretul pe fond roșu, cu ritmuri cruciforme, folosind linia nuanțată în violet, vorbește despre metafora suferinței ca drum spre spiritual. Un portret pe alb-gri diafan și desen esențializat în roșu violaceu, cu accente de alb, sugerează o stare de lumină interioară. Expresia aproape bizantină a unor adevărați martiri, exemplar deschiși până la ultima suflare spiritului sacru care i-a ridicat pe toți în taina împărăției lui Dumnezeu. Sunt prezente suprapuneri albe, aproape transparente, pe un fond de bază negru, vizibil în partea de jos a lucrării, poate o rafinată victorie a luminii, prin meditație și veghe. Lucrările domnului Nicolae Man oferă o sensibilă condensare de esențe plastice, ca revelație a unicității destinelor umane, ca motiv pictural major.

Fiecare dintre artiști oferă o cale de înțelegere și coeziune interioară pe drumul existențelor noastre, în bucurie și responsabilitate.

Dacă prețuim creația artiștilor Ioan Aurel Mureșan și Nicolae Man, să apreciem că pe lângă activitatea de creație, acești artiști sunt profesori universitari și au contribuit mult la creșterea valorii artistice a așa-numitei şcoli de la Cluj, de renume și valoare internațională.

 

Margareta Catrinu, artist plastic