Ioana Raica

Ioana Raica

Născută în 19 noiembrie 1984 Alba Iulia
Studii: Facultatea de Istoria și Teoria Artei, București, secția Conservare -Restaurare; Facultatea de Arte Vizuale Oradea, secția Arte Plastice Decorative și Design; Master în Sculptură și ambient, Facultatea de Arte Vizuale Oradea;

Doctor în domeniul arte plastice și decorative, Universitatea de Arte ”George Enescu” – Iași

Activitate expozițională:
2009 – Expoziție de Grafică, Galeria de Arte Vizuale U.A.P Oradea;
2010 – Expoziție de grup ”Înger Păzitor” – Galeria de artă U.A.P Alba Iulia;
”Salonul Național de Artă” – Galeria de artă U.A.P Alba Iulia;
2011 – Expoziție de grup ”Salonul Municipal de Artă, Galeria de artă U.A.P Alba Iulia; Expoziție colectivă, Muzeul de Istorie – Blaj;
2012 – Expoziție colectivă – Salonul Municipal de Artă, Galeria de artă U.A.P, Alba Iulia; Expoziție colectivă – Salonul Național de Artă, Galeria de artă U.A.P Alba Iulia;
2013 – Expoziție de pictură – ”L’art qui unit” – Centrul Cultural d’Uccle, Bruxelles; Expoziție colectivă – Salonu Național de Artă – Galeria de artă U.A.P. Alba Iulia;
2014 – Expoziție colectivă – ”Colours Symphony Violet” – Galeria de artă ELIT PROF ART, București;
2015 – Expoziție colectivă ”Artă + 5” – Galeria de artă U.A.P. Alba Iulia; Expoziție colectivă ”Artă + 5” – Galeria STUDIO Alba Iulia; Salonul Național de Artă – Galeria STUDIO, Alba Iulia;
2016 – Expoziție colectivă – ”Omagiu lui Constantin Brâncuși”- Galeria STUDIO, Alba Iulia; Expoziție colectivă – ”Florile în arta contemporană” -Galeria STUDIO, Alba Iulia; Expoziție colectivă – ” Arta+6+DADA” Galeria STUDIO, Alba Iulia; Expoziție colectivă – Galeria de artă FORMA, Deva;
2017 – Expoziție minigrup – 3 Points of View – Galeria OCCIDENT , București; Expoziție Grupul Antidot (Conexiuni tematice) – Galeria Atelier Art C.14 – Bistrița;
2018 – Expoziție minigrup ”Intermezzo Vizual” – Galeria U.ART, București;
Expoziție minigrup ”NATURAlețea în pictură” – Centrul Cultural pentru U.N.E.S.C.O. Nicolae Bălcescu – București;

”Sensibilitatea pe care Ioana Raica o afișează se află în opoziție cu pictura sa, plină de forță, de mister și putere de imaginație. O artistă ponderată croma-tic, care își menține unitatea armonică în misterul griurilor colorate, extrem de rafinate, utilizate în jocul de motive picturale preluate din realitate și reevaluate plastic la nivelul imaginației.
Subiectivitatea emoțională transformă vizibilul în cadre articulate structural și cromatic, dominate de culori reci, prin intermediul cărora un element concret poate cunoaște o serie de stilizări, creând o distanță între lumea existențială și compoziția finalizată, devenită originală.
Explorând mediul imediat, artista deformează elementele recognoscibile, instaurând în formele deconstruite tensiune, mișcare, dinamismul, capacitatea artistei de a stiliza o formă coboară dintr-o experiență și dintr-un talent exersat de-a lungul anilor. O discretă geometrizare și o frenetică așezare a planurilor elementelor în structuri conduse în zona abstracționismului, demonstrează acumulări stilistice care reverberează pe suprafața pânzei într-un inventar de forme plane regândite plastic, evocând profunzimi și contraste, verticale și orizontale repetitive, o adevărată arhitectură a imaginii condusă spre monumental. Această scenografie cu un profund caracter liric, impune o anumită sobrietate și logică a desfășurării discursului vizual, chiar și în naturile statice.
Ținuta compozițiilor este menținută în normele criteriilor artistice, peste care intervine măiestria pictoriței. Punând accent pe culoarea care descrie forma, Ioan Raica demonstrează că stăpânește secretele desenului, dar și faptul că știe să plasticizeze orice motiv pictural, fără a se îndepărta de recognoscibil, așa cum o face în anumite lucrări, unde atinge limitele abstractului.
O artistă diversă în abordare, care a experimentat nenumărate tehnici și care poate ajunge de la simplitate la complex, de la figurativ la nonfigurativ, așa o putem defini pe Ioana Raica, cea pentru care valorile perene ale artei sunt ținute la mare preț, devenind vizibile cu fiecare prezență pe simeze.”

Ana Amelia Dincă – critic de arta